Според мнозина, включително Allmusic Critics, Били Кобъм е най-добрия фюжън барабанист в историята.
Уилям (Били) Кобъм е роден на 16 май 1944 в Панама. Първите години от живота му са ярки, живописни и свързани с барабаните, защото непрестанно гледа и слуша братовчед си да свири на тях. Когато става на 3, семейството му се мести в САЩ, и то в Ню Йорк. Сценичният дебют на малкия Били с барабаните заедно с баща му (а той самият е на 8 години). Продължава да свири все повече в училището и в гимназията. Отбива военната си служба във флотата (като барабанист, разбира се), след което обикаля Щатите като част от бенда на Хорас Силвър, като успоредно има музикални „забежки“ с Шърли Скот, Джордж Бенсън и други. Няколко месеца свири в джаз-рок комбо-то Dreams с братята Брейкър и китариста Джон Абъркомби Следва присъединяване към фюжън групата на Майлс Дейвис (участва и в някои знакови записи с Майлс, като “Like-Evil”). Напуска по свое желания, за да се присъедини към Mahavishnu Orchetrsa, където има повече свобода в търсенето на границите на фюжъна. С времето Били Кобъм решава, че му е време да създаде своя собствена формация и така се появява Spectrum, а стилът им е комбинация от джаз, рок и фънк. През 1974 за втория им албум към групата се присъединява отново Абъркомби и Джордж Дюк, с когото Били Кобъм често ще свири през годините, включително и на Джаз фестивала в Монтрьо. През 1975 с албума “Funky Thide of Signs” Били окончателно се „установява“ в така-наречения комерсиален джаз и решава да работи свободно, без постоянна своя формация, предимно като музикант за различни проекти, които сам избира. Свири с Питър Гейбриъл, после една година изследва бразилския джаз; прави за кратко акустичен квартет Nordic с трима норвежки музиканти…експериментира, тръгва в различни посоки. През 1998 спомага за създаването на формацията Jazz is dead, с която прави версии на Grateful Dead , но с джаз уклон. Несравним е в смесването на джаза с рока.
През 2001 Били Кобъм е поставен сред 25-те най-влиятелни барабанисти от списанието Modern Drummer. Инструменталист с експлозивна техника, той променя начина, по който барабаните като цяло участват в общата музикална конструкция в джаза, новатор в много отношения, смел, визионер, проправяйки пътя на мнозина. Същата година издава Drum’n’Voice 1, в който се завръща към джаз-фънка на 70-те, а през 2006 – Drum’n’Voice 2, а през 2009 – и третата част от поредицата. От 2011 има своя онлайн академия, в която преподава барабани. През 1988 е поканен и става част от Залата на славата от Classic Drummer Magazine.
Продължава да концертира изключително активно и е желан гост на всеки голям джаз форум в света. В месеците преди да дойде в Банско, Били Кобъм ще свири на фестивали в Швейцария (където е избрал да живее от края на 70-те), Италия и Португалия, а наесен продължава своето американско турне, наречено CROSSWINDS Project (като едно намигване и завръщане към втория албум на Били Кобъм, носещ това име).